Structured Markup is een extreem handige tool voor online winkels. Echter, het kan gebeuren dat wanneer de data niet goed wordt toegepast Google dit ziet als een schending van hun richtlijnen. Er zijn vele velden waaruit gekozen kan worden bij het invoeren van structured data. En de richtlijnen van Google worden ook regelmatig aangepast.
Het implementeren van structured markup vraagt om kennis en kunde om specifieke HTML code in je website toe te voegen. Maar eenmaal toegevoegd zal je met deze ‘structured data’ Google en honderden andere applicaties van informatie voorzien. En deze informatie helpt consumenten weer om precies te vinden wat jij aanbiedt: een product of dienst. Deze informatie wordt (in het geval van Google) getoond rechts van de zoekresultaten.
Een boete van Google voor verkeerd gebruiken van structured data zit in een klein hoekje. Hoe moet je omgaan met een dergelijke penalty? En hoe kun je hiervan herstellen?
Een handmatige penalty van Google
Als een persoon in het Webspam Team van Google jouw site heeft onderzocht en heeft geconcludeerd dat je structured data niet goed is toegepast, dan kan deze persoon je een boete geven voor het niet volgen van de richtlijnen. In het ergste geval betekent dit dat je site (of een deel van je site) niet meer terug te vinden is in de Google zoekresultaten. Met een dalend bezoekersaantal als gevolg.
Je kunt erachter komen dat je een handmatige boete hebt gekregen door in te loggen in je Google Search Console en onder ‘Search Traffic’ bij ‘manual actions’ te kijken.
Over het algemeen zal de kennisgeving van de boete duidelijk maken wat er aan de hand is. En dit is dus vaak een afwijking van de richtlijnen met betrekking tot de structured data. Het bericht vertelt ook over welke URL het exact gaat. Gaat het om de hele website? Of alleen over de blog bijvoorbeeld?
Wat is de oplossing voor een penalty tegen spammerige markup?
Als de boete al is uitgedeeld door Google dan zijn er twee zaken heel belangrijk:
- Zo snel mogelijk de oorzaak opsporen en deze verhelpen.
- Een verzoek tot heroverweging (reconsideration request) naar Google sturen.
De snelste en meest eenvoudige manier voor het vinden van je spammy markup is om je website door een structured data testing tool te laten checken. Plak de URL van de pagina die je wilt laten testen in de tool en je structured data van die pagina wordt getoond. Nu kun je aan de hand van de richtlijnen per veld bekijken of de data juist is ingevoerd. Heb je de fout gevonden? Verbeter deze dan direct!
Nu is het zaak om Google te laten weten dat je site weer aan de richtlijnen voldoet. In je heroverwegingsverzoek moet je aangeven wat je hebt gedaan om het probleem op te lossen. Het is ook raadzaam om te vermelden wat je in de toekomst gaat doen om een soortgelijk probleem te voorkomen. De aanvraag dien je in via je Search Console account.
Nadat Google je verzoek heeft behandeld en goedgekeurd wordt de boete onmiddellijk opgeheven. Dit kan enkele weken duren.
Spammy Markup: beter voorkomen dan genezen!